Zeehavens Uitgebreid in Het Hoogeland

Zeehavens Uitgebreid in Het Hoogeland

article 2

Wat maar weinigen weten, is dat er in het hoge Noorden veel toekomst is voor de lokale zeehavens. Nu al zijn er veel schepen die af en aan varen met het waardevolle LNG, een gas dat in grote liquide volumes kan worden opgeslagen en per schip getransformeerd. Groningen Seaports investeert in deze capaciteit en kan in de toekomst veel meer werk aan.

De Gemeente Groningen en Groningen Seaports zijn beiden bevoegd om te investeren in en rondom de bestaande Noordelijke zeehavens. Hoewel ook hier uitdagingen liggen op gebied van stikstofuitstoot, liggen er in de toekomst plannen om flink te gaan uitbreiden. In dit artikel komen de volgende oriëntatiepunten van Groningen en Het Hoogeland aan de orde:

  • Groningen Seaports
  • Economische ontwikkelpunten
  • Duurzaamheid
  • Circulair ondernemen

Groningen Seaports Achtergronden

Het Hoogeland kent de haven van Delfzijl en de Eemshaven. Vanaf 1997 is het Groningen Seaports die de exploitatie van beiden zeehavens tot haar rekening neemt. Ook de omliggende industriegebieden behoren tot het mandaat van Groningen Seaports, dat ook kleine minder bekende havens zoals Farmsumerhaven en Oosterhornhaven in beheer heeft.

Havenbedrijf Groningen Seaports heeft een recente periode van groei doorgemaakt, die met name te danken is aan positieve resultaten in de Eemshaven. De belangrijkste bron van inkomsten is daar nog altijd energie, waar mineralen en chemicaliën de belangrijkste producten zijn. Er zijn dan ook veel bedrijven geïnteresseerd in een vestiging in Noord-Nederland.

Datacentra Voor Google

Waar zich veel logistiek bevindt, daar is meestal ook ruimte te vinden. Groningen Seaports heeft er met de ontwikkeling van de Eemshaven voor gekozen dat grote zeeschepen kunnen afmeren op een plek waar relatief weinig verkeer is. Op een plek waar veel transport en logistiek elkaar ontmoeten, is ook data nodig. Daarom investeert Google in datacentra in de Eemshaven.

Google is een project gestart in 2018, waarbij het een groot stuk grond heeft aangekocht waarop vele datacenters zullen worden gebouwd. Rondom de Eemshaven, zal Google zo’n 3,5 miljard euro investeren in nieuwe datacentra. Dit leidt in de regio nog altijd tot discussie, want waar Nederland nu nog veel ruimte heeft, kunnen dit soort investeringen daar verandering in brengen.

LNG Gas Import

Nederland kent een enorme gasvoorraad, vooral in de Noordzee ten Noorden van de Waddenzee. Ook onder Groningen en Het Hoogeland bevindt zich veel gas. De exploitatie hiervan heeft de Nederlandse Overheid jaarlijkse vele miljarden opgeleverd. Recentelijk werd bekend dat gasboringen in Groningen niet meer is toegestaan, door aardbevingsgevaar.

Waar Nederland dus producent noch exporteur van gas meer zal kunnen zijn, zal er ook meer nadruk komen te liggen op de import. Ook door geopolitieke spanningen met Rusland bijvoorbeeld, zijn we in Europa meer aangewezen op import, en dan met name van LNG. Dit product kan immers in grote volumes worden vervoerd over water.

Uitbreiding Gasunie Capaciteit

Grootste LNG-beheerder in Nederland is Gasunie. Dit is een Staatsonderneming en beheert alle *logistieke infrastructuur dat met LNG te maken heeft. Zo ook in het hoge Noorden, waar Gasunie de leiding heeft over grote aanlegsteigers en opslagtanks waaraan schepen moeten kunnen lossen en laden. Gasunie wil volgend jaar van 9 naar 10 miljard m3 gas overslaan.

Grond Uitbreiding Voor Nieuwe Bedrijven

De Eemshaven heeft nu nog steeds te maken met beperkte ruimte, en ondanks de kansen kunnen daardoor maar een beperkt aantal bedrijven de haven betreden. Om de economische motor van de Eemshaven op peil te houden, investeert de Gemeente Groningen met het Havenbedrijf in de ontwikkeling van de Oostpolder, met 600 hectare extra grond erbij.

Deze grond is alleen bedoeld voor bedrijven die zeer groot zijn en minimaal 50 hectare grond nodig hebben. Niet alleen zal er aan bedrijven gedacht worden, ook aan het milieu. Want door de huidige stikstofwetgeving zijn bedrijven beperkt in de uitstoot van stikstof. Ter compensatie worden er naast bedrijven terreinen bufferzones gemaakt.

Conclusie

Groningen Seaports is de beheerder van de havens van Delfzijl en Eemshaven. Vooral laatstgenoemde haven, gelegen in het noorden van Het Hoogeland, biedt kansen. Al helemaal op gebied van energie-infrastructuur zijn er kansen voor bedrijven in de chemie, energie en hightech sectoren om zich er te vestigen. Wel rekening houdend met duurzame normen.

Wat opvalt is dat duurzaamheid een belangrijke pijler is bij de Gemeente Groningen en Groningen Seaports. Het staat niet voor niets bekend als de duurzame energiehaven. Zo moet er uiteindelijk een slimmere combinatie van duurzaamheid en bedrijvigheid komen. Nu is er een masterplan in ontwikkeling over hoe deze elementen in de toekomst samen kunnen.